Perkahwinan : Antara adat dan agama


Membuka sebuah topik perbualan tentang perkahwinan. kahwin? tiba-tiba ni apa hal. haha mm..prepare semuanya dari sekarang la kan. klu tunggu bila waktu da sampai, baru sakit kapala! haha bukan kahwin sekarang pun, tunggu bila masanya nanti. hihihi

yalah, sekarang la masanya menggali sebanyak mungkin ilmu tentang bab ni, untuk dibentangkan kepada keluarga nanti apa yang boleh dan apa yang xboleh dalam islam. Perlu faham tujuan sebenar baitulmuslim. Ia perlu dimulakan dengan mengutamakan redha Allah, barulah perkahwinan berkat. 

Cakap memanglah senang.haha

the point is.. antara adat dan agama. Impian perkahwinan saya ialah : sebuah perkahwinan yang diberkati Allah, sederhana dan buang semua adat yang meniru agama lain, memadai kemas dan teratur. Tapi bimbang impian ni tidak kesampaian. Bila sampai kat family, lain pulak jadinya.
"dora, kawin sekali ja seumur hidup, orang ada pelamin, kita pun mahu ada pelamin jugak"
sampai naik pening mana yang patut dan x. kesiannya.
sedih. sepatutnya berasa gembira dengan perkahwinan. tapi ni...rasa takut dan hilang mood..
Pengaruh adat sangat kuat dan berat. so, lastly follow saja lah mungkin. sedih kan, hopefully keturunan yang lahir lepas ni dilahirkan dalam acuan islam yang menyeluruh. Ammiinn..!

List adat-adat melayu dalam perkahwinan :
Adat kenduri pertunangan (pertunangan sebaiknya dirahsiakan)
Adat bersanding dan pelamin (berasal dari ajaran hindu dan kristian)
Adat merenjis air mawar (amalan masyarakat hindu)
Mewajibkan adanya duit dan barang hantaran (adat kebanyakan masyarakat melayu)

Dalam islam memadai dengan :
Akad nikah
Kenduri Kahwin

Baginda bersabda, "berhati-hatilah kamu terhadap perkara-perkara yang baru dalam agama, kerana setiap perkara yang baru (didalam agama) adalah bid'ah, dan setiap bid'ah adalah sesat" (Hadtih riwayat Abu DauD, No 4607)

huh :( 

No comments: