Peluang bagi pelajar yang gagal ke IPTA

Assalam..

saya baru je tadi siang dari pogram seminar "Jom Masuk Universiti" di St Patrick Tawau, Sabah. Ingatkan seminar apa tadi.. dengan blur nya, ikut ja lah rentak program dan cuba memahami apa yang disampaikan oleh Mr Sam.. jangan salah faham tau, ni bukan karnival jom masuk u yang di anjurkan oleh IPTA tu.. saya pun dah salah anggap dah. hehe. sebab tu lah, masuk ja seminar tu, blur sudah. entah. hehe

Ingatkan dia nak cerita pasal IPTA, rupanya sebuah kolej francais (kerjasama) dengan beberapa universiti di UK. FTMS global College, tapi not bad.. (macam biasa lah klu nak pegi IPT mana-mana pun, kena tengok ada MQA ke tak, ada kualiti ke tak) apapun, sebelum pilih tempat tu, istikarah la dulu, mintak petunjuk pada Allah, yang mana yang terbaik untuk kita kan..

panjang nak ber cehritah ne.. alamak, bukan promoter okeh!
bagi SPM - ambik foundation six month dahulu baru ke Degree
bagi STPM - tak pasti kena ambil foundation dulu ka atau terus ke degree 3 years
bagi lepaan DIPLOMA - terus ke Degree 2 years sahaja.

Degree of U.K, antaranya ialah:

  • Universiti of East London (U.K) Degree (Bsc hons business information system & software Engineering)
  • Anglia Ruskin University (U.K) Degree (Bsc hons accounting and finance, business management, international management, marketing & human resource management)
  • Leeds Metropolitan University (U.K) Degree (Bsc hons computing, project management, hospitality leadership & management
selanjutnya, laman web dia ni http://www.ftms.edu.my


beruntung la klu lepas spm atau stpm, boleh terus ke degree dengan 6 month foundation shj.. kami ni dah abis diploma 3 years bru nak gi degree.. rs mcm nak keja dah mau pegang duit.. hehe takpalah, kita merancang ja, Allah pun ada perancangan tuk kita jgk ;) so... jangan putus asa kalau gagal sekali, tidak bermakna tiada jalan lain.. semangat dah datang bila pikir sal study lagi tapi bila pikir keja.. nak keja la plak.. hehe nak intip skit peluang pengajian jarak jauh (pjj).. huhu ok lahhh.

tu saja, bai-bai
asalam..


2 comments:

Lady ★ Hanna said...

huhuh.. takpe.. mana tahu rezeki kt mana2 kan. hana mtrik. lps tu kene g degree lak :)

Anonymous said...

awak ada dpt ftms ni? so, awk pegilah? ok tak stdy sana.. job tu dijamin ke..