Luasnya Keampunan Allah

 Asssalamualaikum 


Allah sayang kita. Apa buktinya ?
ini buktinya.. Besarnya kasih sayang-Nya pada kita.


Anas r.a berkata "Saya mendengar Rasulullah bersabda,

'Wahai anak adam, selama engkau berdoa dan berharap kepada-Ku,
pasti Aku ampuni segala dosamu yang telah lalu dan Aku tidak pedulikannya lagi.

Wahai anak adam, jika dosamu membumbung setinggi langit lalu engkau minta ampunan-Ku,
pasti Aku ampuni. 

Wahai anak adam, sekiranya engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan sepenuh bumi,
kemudian engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan Aku sedikit pun,
pasti Aku mendatangimu dengan ampunan sepenuh bumi pula."

- Hadis hasan sahih diriwayatkan oleh Tirmizi



dalam sebuah hadis riwayat muslim, disebutkan bahawa

Jika kita menghampiri Allah sejengkal,
Allah akan mendekati kita sehasta.

Jika kita menghampiri Allah sehasta,
Allah akan mendekati kita sedepa.

Jika kita datang kepada Allah dengan berjalan,
Allah akan datang kepada kita dengan berlari.
Apa lagi keraguan kita pada Allah? terlalu besar nikmat kasih sayang-Nya. 

 ALLAH !

No comments: